إزاي تنافس لو انت جديد في السوق

لو انت صاحب مشروع جديد أو بتخطط لإنشاء مشروع و عملت الأبحاث التسويقة و قررت موعد نزولك السوق يبقى الموضوع ده مهم ليك لأن من خلاله هتقدر تعرف إزاي تنزل السوق و تكون في منافسة قوية مع المنافسين بشكل غير مباشر و إزاي كمان تقدر تتقدم على منافسينك .

طبعاً بما انك جديد في السوق فأكيد عرفت الشركات اللي بتشتغل في نفس مجالك و عارف طبعاً بحكم خبرتهم في السوق أكيد هيكونوا أقوى منك و أكيد كمان هيكون ليهم حصة في السوق أكبر من حصتك السوقية كمبتدأ و عارف كمان إن ممكن المنافسين ليك يبدأوا يهاجموك من بداية ظهورك لأنك لو نجحت هتاخد من حصتهم السوقية فيبدأوا يشتغلوا على افشال مشروعك و وضع العقبات الكثيرة ليك و اللي من خلالها تيأس و تنهي مشروعك بسرعة  و طبعاً مع كل ده العميل لسه مش كون رأيه في المنتج أو الخدمة اللي بتقدمها و بيكون كمان رأيه مع المنتج أو الخدمة اللي بيقدمها المنافسين لأنهم عندهم ثقة فيها حتى لو فيها بعض العيوب .

وعلشان كل ده انت محتاج تعمل الحاجات دي :

1-المنافسة غير المباشرة:

من خلال الأبحاث التسويقية التي قمت بها و خاصة إذا قمت بـ SWOT analysis و تعرفت على نقاط القوة و الضعف لكل منافس من المنافسين فيمكنك استغلال نقاط الضعف في إيجاد حلول تسويقية تتقدم عليه من خلالها و تصل إلى حصة سوقية أكبر و تصل للجمهور بشكل أعلى .

اقرأ ايضاً  Re-positioning

2- بناء براند قوي : 

فبدلاً من اهدار مجهود و أموال كثيرة في المنافسة يمكنك اهدار المجهود و الوقت و المال في بناء براند أو علامة تجارية قوية لمنتجك أو خدمتك  يثق بها العملاء و تجعل استخدامهم لها يزيد بشكل كبير بالاإضافة إلى زيادة عدد العملاء الذين يتم كسبهم من انتشار العلامة التجارية و قوتها.

إزاي تعمل براند باستخدام الديجيتال ماركتينج؟؟

3- لا تجعل جمع المال الهدف الرئيسي: 

أي مشروع يقوم في الأساس للحصول على أموال كثيرة و لكن لا تجعل الهدف الذي الأساسي الذي تسعى إليه هو المال و لكن أجعل هذفك الأساسي زيادة حصتك السوقية و الحصول على ثقة العملاء التي تجعل حجم مبيعاتك في زيادة و بالتالي ستحصل على أموال أكثر .