ازاي تبني Personal Branding

ازاي تبني Personal Branding

موضوعنا النهاردة عن Personal Branding وازاي شخص يتحول لعلامة تجارية و يكون اسمه لوحده علم الأشخاص بشكل عام بيمثلوا في حياتنا رأس المال و الأساس اللي بتقوم عليه الحياة بشكل عام خصوصا لو كانوا الأشخاص دي بيحملوا موهبة أو رسالة لأن ده بيزيد من قيمتهم و فاعليته وتأثيرهم في اللي حواليهم .

يعني مثلا عشان نقرب مفهوم الـ personal branding :

عمرو دياب هل تعتقد أن فيه شخص علي مستوي الوطن العربي ميعرفوش ؟؟ و مش هقولك عالميا خلينا في مستوي الوطن العربي  ميعرفوش بعيدا عن موهبته و تاريخه اللي بيمثلوا عوامل هامة جدا في نجاحه و شهرته بس الشخص ده شاطر جدا في أن يسوق نفسة بصوره سليمة و ده مثلا اللي يخلي غيره من نفس جيله و يمكن عندهم موهبه بس موصلوش لنجاحه ده .

ازاي تبني Personal Branding

ازاي تبني Personal Branding

أنواع الـ personal branding

1) online personal branding

و ده فكرته ببساطة أن شخص يكون معروف علي أرض الواقع ايا كان مجاله أو ايا كانت موهبته و بيكون عاوز تتجه للأونلاين كنوع من زيادة الشهر أو توسيع لقاعدة عملائه و ده بيكون سهل و طرقه تقليدية و بيلاقي رواج سريع نتيجه لأن الشخص معروف أصلا وليه قاعدة عملاء علي أرض الواقع .
2) شخص بيكون غير معروف علي أرض الواقع بس بيكون عنده موهبة ما أو رسالة و حابب بيدأ من الأونلاين كوسيلة أسرع انتشارا بس النوع ده من ال personal branding بيكون أصعب و بيحتاج لحاجات كتير عشان يقدر يوصل الشخص للناس .

اقرأ ايضاً  السوبر الأوروبي .. السوبر في السوق

طيب ليه تعمل personal branding ؟؟

الأونلاين بشكل عام أو علي التسويق للشخص علي مواقع التواصل الأجتماعي بيخلق نوع من أنواع التعزيز و التقل للشخص عامل زي مثلا لو مصممه أزياء و ليها عملاء لما بتيدأ تتجه للتسويق الألكتروني ده بيخلق نوع من الثقه للعملاء الحاليين بتوعها إلي جانب أنها هتتلقي من خلالها مثلا صفحتها علي الفيسبوك ريفيوهات بتشكر في شغلها ف ده هيخلص نوع من الثقه بردو للعملاء الجدد.

online personal branding plan

الخطه التسويقية للأشخاص بتتضمن 3 خطوات رئيسية و هما :

1) التحليل :

وده أن الشخص يقوم بتحليل نفسه و شغلة و تحديد نقاط القوة و الضعف اللي عنده و يعزز نقاط القوة و يبدأ في تصليح نقاط الضعف و يشتغل علي موهبته أو رسالتة الفكرية بصورة أفضل و دي أول و أهم خطوه .

2) تحديد الأهداف:

ودي أن الشخص يحدد أهدافة من ورا اتجاهه للأونلاين هل هو الهدف بيعي فقط و لا شهرة و سمعه و هكذا .

3) تحديد الأستراتيجات :

تحديد الأليات وقنوات الظهور أونلاين زي السوشيال ميديا و غيرها .

  1. Nov 5.2018 / 8:30 pm

    جميل جدا لكن ازاى اقدر اعمل لنفسى شئ مميز ؟

    • Nov 7.2018 / 10:48 am

      @Huda Awad

      عشان تقدري تعملي لنفسك شئ مميز لازم تتابعي كل ما جديد في الماركتينج عشان يساعدك تواكبي التطورات اللي بتحصل
      وكمان تكوني بتفكري بره الصندوق
      ممكن تاخدي لفه كدة هتلاقي Articles عن ازاي تفكري بره الصندوق ومفهومه وغيره