ازاي تحمي شركتك أو علامتك التجارية من الـ Brand Attack

ازاي تحمي شركتك أو علامتك التجارية من الـ Brand Attack :

الـbrand attack مصطلح من مصطلحات التسويق معناه او المقصود به الهجوم على براند او علامة تجارية أو شركة معينة و بيكون الهدف منه التأثير السلبي على سمعة البراند او الشركة و تشويه صورتها تمام الجمهور اللي بيتعامل مع منتجات أو خدمات العلامة التجارية .
الـBrand attack ممكن يكون بترتيب سابق و خطوات محددة لتشويه سمعة الشركة عن طريق شركة اخرى أو علامة تجارية اخرى منافسة لها و ممكن يحدث من أكتر من شركة في نفس الوقت لإضعاف الشركة و جعلها تخسر عملاء اكتر في وقت اقل .

و ممكن يكون الـBrand attack بدون ترتيب سابق و بيكون من خلال عميل واحد او مجموعة من العملاء قد يكون احدهم تعرض لموقف ما سيء و يمكن ان يكون لسوء فهم من العميل لموقف ما فقام بمهاجمة البراند و تشويه صورته و يقوم مجموعة من العملاء بتوجيه النقد ايضاً في نفس الوقت دون حدوث اتفاق بينهم و غالباً لا يكون هؤلاء المنتقدين على معرفة ببعض من قبل ذلك . و لكنهم تعرضوا لمواقف أغضبتهم او لم تنال المنتجات او الخدمات التي تقدمها الشركة على رضائهم .

اى Brand attack او نقد سلبي بسيط يوجه لأي شركة لو علامة تجارية قد يؤثر عليها تأثير سلبي و كلما تجاهلت الرد و محاولة حل المشكلة الموجودة في البداية كلما كان التأثير السلبي أكبر تعرضت الشركة لهجوم أكبر .

اقرأ ايضاً  خطوات لل تسويق من خلال اليوتيوب

و لو انت صاحب براند أو شركة و اتعرضت لـBrand attack لازم تبقى عارف إزاي تتعامل مع الموقف بطريقة صحيحة علشان تلحق المشكلة قبل ما تتحول لأزمة كبيرة يصعب حلها.

ازاي تحمي شركتك أو علامتك التجارية من الـ Brand Attack :

1- لازم تكون عارف العملاء بتوع شركتك شايفين شركتك ازاي و تكون عارف رأيهم في المنتجات و الخدمات اللي بتقدمهالهم.

2- لازم تكون عارف إيه المشاكل اللي بتقابل العملاء في استخدامهم لمنتجات او خدمات شركتك و إيه الحاجات اللي عايزين تطوير فيها علشان تقدر تتوقع المشاكل اللي ممكن تحصل و تكون فكرت في حلول من قبل ما تحصل المشاكل.

3- في حالة توجيه نقد او انتشار شائعات لمهاجمة منتجك او شركتك لازم الرد السريع على النقد او الشائعات و محاولة تهدئة الموقف قدر الإمكان.