الاستهداف في التسويق الإلكتروني

الاستهداف في التسويق الإلكتروني- out of the box

انك تعمل تحديد و تقوم بعملية الاستهداف للعميل من أهم الخطوات في العملية التسويقية و لو تمت بشكل صحيح هنقدر نوصل للعميل الفغلي في وقت أقل و بتكاليف أقل و لكن لو تمت بشكل خاطيء بتسبب فشل العملية التسويقة و فشل المنتج أو الخدمة .

الاستهداف في التسويق الإلكتروني- out of the box

الاستهداف في التسويق الإلكتروني- out of the box

طيب إزاي  نحدد العميل و نستهدفه بشكل صحيح ؟؟

في التسويق الالكتروني الاستهداف بيكون عن المعرفة الكاملة للمنتج و تحديد نوع العميل اللي هيستفاد من المنتج أو الخدمة اللي بنقدمها و بيتم تحديد العميل من خلال نوعين مكملين لبعضهم :

النوع الأول : Target Audience

و اللي بيتم فيه تحديد سمات و ملامح عامة عن العميل المستهدف و لكن نتائجها بتكون عامة و غير أشمل و أعمق لشخصية العميل مثل:

1- النوع : بيتحدد من خلاله المنتج هيتم تسويقه للرجال أو النساء و بيتحدد من خلال المنتج نفسه.
2- السن : السن المناسب لإستخدام المنتج و اللي هتفيدنا أكتر في اسلوب الدعايا للمنتج و طريقة تقديمه حسب الفئة العمرية للعميل.
3- المنطقة الجغرافية أو منطقة السكن أو المنطقة اللي هيحتاج فيها المنتج أو الخدمة .

4- اهتمامات العميل : من خلالها بنقدر نتعرف على المنتج داخل ضمن المجالات دي ولا لأ و لو في اهتمامات أخرى للعميل مجالها متقارب نقدر من خلالها ربط المنتج بالمجالات دي و توصيله للعميل بشكل أو بآخر.

اقرأ ايضاً  استخدام الانفوجرافيك في التسويق الالكتروني

النوع التاني : Buyer Persona

و ده نتايجه بتكون أدق و أعمق و تشمل تفاصيل أكتر من خلالها  يتم استهداف العميل بصورة أدق و اللي بنعرف من خلالها:

1- ال Dimograpic Info: و اللي بتشمل أول3 نقاط في الTarget  Audience.
2- ال Main Points : و دي المقصود منها المشكلات و التحديات اللي بتواجه العميل و المفروض إن المنتج أو الخدمة بيساهم في حل جزء منها.
3- الGoals: الأهداف الخاصة بالعميل في حياته و بيسعى للوصل إليها و من خلال محاولة مساعدة العميل في تحقيقها بنقدر نحصل على قدر كبير من ثقته.
4- الLife style: اسلوب حياة العميل و عاداته و تقاليده و المواضيع المهتمين بها في نظام حياتهم بيساعد كتير في معرفة الطريقة المناسبة للوصول للعميل و عمل الدعاية المناسبة له.
5- الBuying Motivation: من أهم العوامل اللي هتخلينا نقدر نؤثر في القرارات الشرائية له لأننا بنكون عرفنا العوامل و المحفزات اللي هتدفعه لشراء المنتج.

التسويق الالكتروني سهل شوية الحصول على البيانات والمعلومات دي من خلال متابعة العملاء و سلوكياتهم باستخدام السوشيال ميديا و السرعة في تغيير الاستهداف للأدق و الأصح عند ملاحظة تغيير في سلوك العميل و سهولة تحقيق نتايج أفضل من التسويق العادي أو ال Offline Marketing.
و خد بالك كويس و انت بتحدد استهدافك علشان بناءاً عليه هتكون نتائج مشروعك يا نجاح يا فشل.

اقرأ ايضاً  التسويق الألكتروني و اشهار المواقع