ايه هو ال pink marketing ؟؟

ايه هو ال pink marketing ؟؟

عمرك سمعت عن البينك ماركتينج – pink marketing ؟؟
لو لأ يبقي هتعرف عنه في المقال ده .. مجرد ما بتشوف أو تسمع كلمة بينك بيورد في دماغك بشكل مباشر أنه بيدل علي شئ أنثوي أو حاجة تخص المرأه قليل جدا لما تلاقي حاجه تخص رجل بيعبر عنها باللون البينك .
يعني أعتقد الصورة وصلتلك البينك ماركتينج ده  بيخص مين , مؤخرا أثبت أن 85% من قرارات الشراء تتخذها المرأه أو تؤثر في قرارات الشراء اللي بيتخذها الرجل فبالتالي أصبح الأمر ضروري أنه يتم  توجيه الضوء و مجهودات علماء التسويق في انهم يجذبوا المرأه علي وجهه الخصوص و بالفعل ده اللي حصل و من هنا ظهر البينك ماركتينج .

ايه هو ال pink marketing ؟؟

ايه هو ال pink marketing ؟؟

ايه هو ال pink marketing ؟؟

هو استراتيجية تسويقية تقوم علي استهداف المرأه لمنتجات مختلفة بصوره أكتر من الرجل .

أسباب ظهور ال pink marketing ؟؟

1) دوافع الشراء عند الرجل تختلف كليا عن دوافع الشراء عند المرأه ده بيرجع لأختلافهم التكويني و النفسي من الأساس بمعني أن الرجل كائن عقلاني بطبيعته و علي عكسه المرأه كائن عاطفي و بيميل للعاطفة بطبيعته فبالتالي طرق و دوافع الشراء مختلفه كليا بردو زي مثلا الرجل بيبتعد علي الأغلب عن المنتجات مرتفعه السعر و بيشوف أنها مرتفعه في التكلفه بالفعل بس المرأه بتختلف في نظرتها للشئ المرتفع السعر أن سعره مناسب اذا كان يشبع رغبه معنوية و بنجد ده واضح في مستحضرات المكياج اللي بالرغم من ارتفاع سعرها و تكلفتها المرأه لا تتوقف عن شرائها ده لأنها بتشبع رغبة معنوية لدينا اللي هي اظهار جمالها و تحسين المظهر و ده غير أن عاطفتها بتجعلها تتجه للعروض حتي و ان كانت بغير حاجه للعرض .
2) اهتمام المرأه بشكل المنتج و المعلومات الغذائية أكتر من الرجل و ده بيجعل استهدافها التسويقي بيحتاج للتركيز علي المنتج و شكل العبوة و ألوانها .
3) القوة الشرائية للمرأه زي ما ذكرنا بتمثل 85% من قرارات الشراء أو لتأثيرها علي الرجل في الشراء إلي جانب نزولها للعمل مما ادي إلي حصولها علي راتب و بالتالي ده بيزيد أكتر من شرائها و استهلاكها .

اقرأ ايضاً  دليل مقاسات إعلانات الفيسبوك

و أسباب غيرها كتير أدت الي ظهور البينك ماركتينج و ادي ظهوره لتحقيق نتائج هايلة في المبيعات و السوق العام .