نشرة out of the box 3

نشرة out of the box 3

الأختلاف هو الحاجة اللي لما بتمارسوا بتختلف بس هتلاقيهم كلهم متفهين عليه و علي أنه الحاجة  اللي بتخلي  لكل شئ مذاق تخيل كده أننا نصبح في يوم كلنا نفكر نفس التفكير نمارس نفس الأشياء رؤيتنا للأشياء تكون هي هي و ثابته مبتتغيرش .. الكون كله هيصبح شئ رتيب ملوش طعم و الناس هيصبحوا مجرد مسوخ فقط ليس هناك ما يميز الفرد عن الاخر سوي شكله واسمه .
الأختلاف بيصنع حاله أبداعيه فريده تميزها بيكون اختلافها عن السائد تكون خارج الصندوق و عكس السائد و المألوف والمتوقع .
و بالقياس من الصعب أنك تلاقي شخص أو شركه ناجحين إلا لما  بيكون فيهم اختلاف يميزهم عن غيرهم و يجعلهم في الصدارة  مع منافسينهم .

بطل النشرة النهاردة هي شركة بروكتر وغامبل كتير مننا ممكن يكون ميعرفهاش أو سمع الأسم و ميعرفش حاجة عنها لكن من الصعب جدا أنك تلاقي شخص ميعرفش منتج أريال اللي هو منتج بيندرج تحت منتجات الشركة .

شركه امريكيه تعد أكبر شركة لصناعة المواد الاستهلاكية في العالم  لمدة طويلة، ركزت الشركة على صناعة الصابون أكثر من صناعة الشموع. في الوقت الحاضر، تصنع بروكتر وغامبل المنتوجات المتنوعة وتطور منتوجات جديدة باستمرار.

في  عام 1837 دخلت هذه الشركة في شكل رسمي، وخرجت شركة بروكتر وجامبل إلى الوجود. ومنذ ذلك الحين لم تتوقف بروكتر وجامبل عن النمو وزيادة منتجاتها

اقرأ ايضاً  نشرة out of the box 5 ( ماكدونالدز )

أريال عن طريق إعلان بسيط جدا قدرت توصل فكرة أن منتاجها مختلف عن منتجات التنظيف الأخري و أنها قادره علي النظافة و التبيض بفكرة بسيطة جدا و غير مكلفه بالمرة وضعت لوحه الأعلانات بيضاء و ناصعه البياض و في الأسفل لوجو المنتج !!

إعلان زي ده مكلفهمش جزء من عشره نسبا للأرباح اللي أتحققت من وراه و لكن الفكرة هي الملك اللي بيكسب دايما .