أهم المصطلحات المستخدمة في مجال التسويق الجزء الأول

أهم المصطلحات المتسخدمة في مجال التسويق الجزء الأول

كل علم أو مجال له مصطلحاته اللي تعبر عنه و في عالم البيزنس و بالتأكيد سيحتاج شغلك لتسويق و تكون مش عارف كم كبير من المصطلحات الي فيه و بتعبر عن تفاصيل فيه  بشكل دقيق و علشان كده هنقولك على شوية مصطلحات في التسويق و نقولك كل مصطلح معناه إيه .

أهم المصطلحات المتسخدمة في مجال التسويق الجزء الأول

أهم المصطلحات المستخدمة في مجال التسويق الجزء الأول

أهم المصطلحات المستخدمة في مجال التسويق :

1- 4Ps :

المقصود بيه المزيج التسويقي أو الأربع عناصر اللي بيعتمد عليها التسويق و هي (المنتج Product -السعر Price – المكان Place- الترويج Prmotion) .و يطلق عليهم أيضاً المزيج التسويقيأ و Marketing mix .

2- Targeting :

المقصود به الهدف المفترض الحصول عليه من  عملية التسويق خلال فترة محددة.

3- Segmentation :

هو الفئات المستهدفة في عملية التسويق .

4-  Digital Marketing :

التسويق باسخدام الانترنت و يتم من خلال أدوات متعددة زي مواقع السوشيال ميديا و المواقع الالكترونية و التطبيقات الالكترونية و الرسائل الالكترونية و رسائل الموبايل العادية (SMS) .

5- Direct Marketing :

التسويق المباشر الذي يتم من المنتج للعميل مباشرة و ده بيكون من خلال البريد الالكتروني أو الرسائل أو اي وسيلة يتم من خلالها التواصل المباشر مع العميل.

6- Interactive Marketing :

التسويق التفاعلي و الذي يتم فيه و من خلال التواصل بصورة كبيرة و مستمرة مع العميل .

7- Content :

المحتوي الذي يتم تقديمه خلال استخدام الادوات التسويقية المختلفة و التي تساعد على ترويج المنتج أو الخدمة مثل الاعلانات أو مواقع التواصل الاجتماعي أو المواقع الالكترونية أو الرسائل و غيرها من وسائل الاعلانات المختلفة و قد يكون المحتوى عبارة عن صورة أو كلام أو فيديو أو انفوجرافيك .

اقرأ ايضاً  كيف تختار هاشتاج - Hashtag مميز لشركتك

8- Viral Content :

مصطلح يستخدم للتعبير عن المحتوى الفيروسي الذي يحدث له انتشار كبير جداً و وصل إلي عدد كبير من العملاء أو بصورة أوضح (عمل فرقعة أو ضجة كبيرة) و اصبح له انتشار واسع جداً .

9- Inbound Marketing :

استراتيجية تستخدم في التسويق الالكتروني و المقصود بها التسويق بالسماح بمعني اوضح التسويق للعميل من خلال موافقته بعد جذبه بالمحتوى القوي و جعله يتفاعل مع المحتوى المقدم له و بعد ذلك التسويق له .